Voetreflexzonetherapie en de overgang

Voetreflexzone therapie en de overgang is een massage die toegepast wordt via de voet. Deze voetreflex massage is bedoeld voor dames die kampen met hormonale klachten. Door deze methode toe te passen worden de punten die in verbinding staan met de hormoonzones in de voet, geactiveerd om in balans te komen, waardoor hormonale klachten naar de achtergrond gaan of zelfs doen verdwijnen. Een heerlijke massage, een weldaad voor het hele lichaam.

Toe te passen bij alle hormonale klachten.

Meest voorkomende klachten zijn:

• Droge ogen
  • Opgejaagd, onrust en geïrriteerd gevoel en/of emotionele buien
  • Opvliegers
  • Overmatige transpiratie (vaak ’s-Nachts)
  • Slaapstoornissen
  • Spier- en gewrichtspijnen
  • Stemmingswisselingen
  • Verlaagd libido
  • Vermoeidheid, concentratie en geheugenverlies, trage stofwisseling, gewicht toename, angst en paniekaanvallen.

Herkent u de overgang?

De overgang is geen ziekte maar een nieuwe levensfase in de jaren voor en na de laatste menstruatie. Bij vrouwen in het Westen zo tussen hun veertigste en zestigste, zoekt de veranderde hormoonhuishouding naar een nieuw evenwicht. Deze periode wordt de overgang genoemd en gaat gepaard met veel veranderingen.

De duur van de overgang is voor iedere vrouw verschillend. Het is een levensfase waarin vrouwen zich behoorlijk ongemakkelijk kunnen voelen. Gebleken is dat tachtig procent van de vrouwen in meer of mindere mate last heeft van overgangsverschijnselen. De klachten bij de overgang zijn voor iedere vrouw verschillend.

Deze overgangsklachten kunnen je het leven behoorlijk zuur maken. Je lichaam transformeert naar een nieuwe toestand. En vrouwen zoeken dan ook verlichting door middel van het gebruik van hormoonpreparaten of andere producten. Helaas, dit alles geeft vaak behoorlijke bijwerkingen of niet het gewenste resultaat waardoor veel vrouwen blijven tobben met hun hormonen.  Ook het accepteren van deze nieuwe fase is voor veel vrouwen moeilijk.

De overgang (ook wel perimenopauze of climacterium genoemd) kan enkele weken tot jaren duren en is het voorstadium van de menopauze. Na een jaar uitblijven van menstruatie is er sprake van menopauze en is de overgang voorbij. Helaas kunnen die typische overgangsklachten dan toch nog enkele jaren voortduren. De menopauze treedt op wanneer de eierstokken geen vruchtbare eitjes meer overhebben. Het lichaam verliest zijn hormonale balans en maakt minder hormonen aan. Het voorplanting systeem verliest zijn functie. De gemiddelde leeftijd voor menopauze is 51 jaar maar bij sommige vrouwen treedt zij veel eerder op.